Sunday, July 11, 2010

Kisah huda lagi..

Semalam saya, en.suami dan huda makan di TGI Friday, Wangsa Walk..huda sangat teruja nak berjalan dan masalahnya dia belum pandai berjalan..dan akhir2 ni dia asyik merengek tak tentu pasal..bermula sejak hari sabtu lepas..pening kepala kami dibuatnya..asyik merengek dan nak nangis je..dari pagi sampai malam..bila masuk kereta pun, serba tak kena..dalam car seat xnak duduk, bila pegang pun xnak..mengamuk aje..

Then, semalam, start ambil huda, dia mengamuk..taknak masuk kereta..menangis sungguh2 hingga tersedu2 sebab saya masukkan juga dalam car seat dia..bila nak makan je, huda mula buat perangai...xnak duduk..nak berjalan aje..kalau tak diikut kehendak dia, mulalah menangis..nasib baik en.suami masih nak layan kerenah dia..ikutkan saya, dah xsabar dah..

waktu huda nak tido semalam, sambil menyusukan huda, saya pesan pada dia..agar dia ikut nasihat saya dan tak mengamuk..en.suami pun pesan pada huda..dia kata:

"Huda, abah ngn ummi sayang pada huda..abah ngn ummi xmarah pun pada huda..huda kenalah ikut nasihat ummi, jangan asyik nak marah..jangan asyik menangis..huda kan bijak..xboleh nak merengek aje..dan bla2..." saya dengarkan je la..en.suami memang seorang yang pandai bagi nasihat...hehe..

Huda dengar sambil menyusu dan akhirnya tertido..en.suami sempat jugak baca alfatihah dan hembus pada ubun2 huda..

kalau sebelum ni, bila bangun pagi, huda akan terus merengek dan kadang2 nangis..tapi, tadi pagi, dia bangun, terus berborak dan main2 ngn teddy bear dia..dalam hati saya, dia dengar kot nasihat abah dia..dan dalam kereta tadi, dia tak mengamuk macam biasa..merengek sikit2 je..emm...mungkin dia faham dan dengar nasihat abah kan?

Patutla, saya selalu dengar ustaz kata, kalau nak anak dengar cakap, bacakan alfatihah dan pesan pada dia ketika dia nak tido..mengikut sains pulak, ketika baru nak tido, kita dalam keadaan separa sedar, so, apa yang diberitahu pada ketika itu akan terus masuk ke otak..macam itu jugak keadaan orang yang dipukau..

So, harapnya lepas ni huda akan terus berkelakuan baik..dan semoga ummi terus sabar mendidik huda..

p/s - terima kasih mak sebab sangat sabar mendidik saya sehingga jadi manusia..sayang mak..

No comments: