Sunday, September 30, 2012

Menanti Orang Baru

Salam semua..

Lama tak menulis dalam blog ni.. alhamdulillah, mcm2 perkara baik telah Allah kurniakan atas kami sekeluarga..Bulan ini juga insyaAllah kami sekeluarga akan menerima kehadiran org baru..tak sabar pulak rasanya..tak sabar nak bercuti sebenarnya..hehe

Bulan ni pun dah genap 2 bulan kami berpindah ke rumah yang di beli sendiri di Puchong..walaupun jauh, tetap rasa bersyukur sebab sekurang-kurangnya kami dah ada rumah sendiri..kalau tak, hampir lima tahun jugak la menyewa rumah orang..rugi kan..

Amna Huda alhamdulillah dah semakin membesar dengan bijaknya..macam2 keletah, alasan dan perangai yang sering ditunjukkan pada kami..kadang-kadang tu memang menguji kesabaran juga, tapi setiap kali nak marah, saya cuba rasionalkan diri sendiri..hingga risau juga takut dia berperangai begitu sebab terlalu dimanjakan..huda dah tiga tahun..kalau ikut azam dulu, sepatutnya tiga tahun, kami nak huda dah pandai mengaji mukaddam..tapi, sekarang ni huda masih lagi belajar huruf-huruf depan dan bawah..asyik lupa aje..banyak tengok kartun, upin ipin daripada mengaji..

Tahun depan, kami merancang nak masukkan huda ke Taski tunas mukmin, ramai kawan-kawan ofis yang hantar situ..pengajaran seimbang dan paling penting ilmu agama diterapkan..ye, ilmu agama memang sepatutnya bermula dari rumah..saya pernah bercakap dengan suami, "kalau kita memang dapat konsisten terapkan ilmu agama, x payahla nak harap sekolah kan"..emm, tapi, nak buat macam mana, sibuk sangat dengan kerja..balik rumah pasti sampai lepas maghrib..itupun, kadang-kadang je sempat mengajar huda mengaji dalam kereta..

Waktu ni sangat cemburu dengan kawan-kawan yang kerja sendiri atau jadi suri rumah..pasti pendidikan macam ni kita tak perlu berharap pada orang lain kan..YaAllah, berilah ruang dan peluang aku mendidik anak-anakku menjadi insan soleh dan solehah..

So, bila dah hampir ketibaan orang baru ni, saya kena refresh semula semangat-semangat dan azam-azam yang kami bina dulu..hehe..saya kena sentiasa ingatkan diri sendiri yang anak adalah amanah Allah dan ibu bapa lah yang wajib membimbing mereka..Semoga saya dan anda semua jadi ibu bapa yang terbaik!!!


p/s - x sabar menunggu saat penyusuan - harap dapat konsisten amalkan mendengar atau mengaji quran ketika waktu menyusu..:)

2 comments:

Lady Di said...

dah 2 nnt lg mencabar fad..yang sulung tu sedikit terabai.. ;-(

Ummu Adnin said...

yeke di? ala, huda tu dah la sensitif terlebih..kena bg attention lebih la kat dia mcm ni..